EKSPERIMENT O MANIPULISANJU ZA KOJI SVI TREBA DA ZNAJU - "TREĆI TALAS"
Eksperiment o manipulisanju koji ima zapanjujuće rezultate, sproveo je Ron Džons (Jones), profesor istorije u srednjoj školi „Ellwood Cubberley“ u Palo Altou, Kalifornija. Možda su neki od vas gledali film „Die Welle“ (zasnovan na istinitom događaju), koji slikovito objašnjava kako se sloboda lako odbacuje u zamenu za disciplinu. U svakom slučaju, priča je pravi šamar za sve one koji misle da se istorija ne može ponoviti, i da oni nikad ne mogu biti izmanipulisani.
Kada je došlo vreme za predavanje o Drugom svetskom ratu, jedan od učenika pitao je profesora Džonsa kako Nemci mogu da se pretvaraju da ne znaju ništa o koncentracionim logorima i masovnim genocidima u svojoj zemlji. Pošto je razred išao ispred rasporeda, Džons je odlučio da sprovede eksperiment od nedelju dana, koji će biti posvećen ovoj temi.
Džons je predavao o moći discipline. Rekao je učenicima da sednu, ustanu, a onda opet sednu. Onda je trebalo da napuste učionicu nekoliko puta, i tiho uđu i sednu na svoja mesta. Učenicima se svidela nova „igra“, i pratili su instrukcije profesora sa entuzijazmom. Kada je Džons rekao učenicima da daju jasne i živopisne odgovore na njegova pitanja, svi su poslušali, čak i oni koji su bili pasivni na predavanjima.
UTORAK
Kada je Džons ušao u učionicu video je da đaci mirno sede, u tišini. Neki su se osmehivali. Drugi su gledali ispred sebe skoncentrisani: Bez osmeha, ideja ili pitanja.
Džons je objasnio učenicima moć zajednice. Rekao je učenicima da skandiraju novi moto: „Jačanje kroz disciplinu, jačanje kroz zajednicu.“ Na kraju lekcije Džons im je pokazao pozdrav koji moraju da koriste – pokret desnom rukom – i nazvao ga je „Pozdrav Trećeg talasa“. Učenici su se ovako pozdravljali narednih nekoliko dana.
SREDA
U sredu, 13 učenika je napustilo svoje druge časove da bi učestvovali u eksperimentu. Džons je svim učesnicima dao člansku kartu. Stavio je crveni krst na tri kartice i rekao vlasnicima ovih kartica da imaju posebnu odgovornost da prijave bilo koga ko ne poštuje pravila razreda. Bez obzira na članske karte, čak oko 20 ljudi prijavilo je svoje drugove Džonsu. Jedan od učesnika hteo je da bude Džonsonov telohranitelj.
Tri najuspešnija učenika u razredu reklo je svojim roditeljima o eksperimentu. Kao rezultat, Džons je dobio poziv od lokalnog rabina, koji je bio zadovoljan odgovorom da je razred proučavao nemački tip ličnosti. Džons je bio veoma razočaran zbog manjka otpora, čak i kod odraslih. Na kraju dana više od 200 učenika priključilo se organizaciji. Mnogi od njih eksperiment su hvatili ozbiljno i zahtevali su od drugih da se ponašaju u skladu sa pravilima, a zastrašivali one koji su mislili da je „Treći talas“ samo igra.
Comments
Post a Comment